Emillion Irons, de klassieke fabrikant van coils met een lange geschiedenis in de tatoeage-industrie, is weer helemaal bij de tijd met de Emillion Silent Protest rotary machine!

Als verkopers van Minikinetic-machines en liefhebbers van de Silent Protest, die superinstelbaar en superkrachtig is, vonden we het geweldig om eigenaar en tattoo-legende Emillion te ontmoeten!

In ons gesprek met Emillion, die onze eigen Liam leerde hoe hij coil-tatoeagemachines moest begrijpen, afstellen en repareren, bespreken we de eerste machine die hij ooit repareerde, hoe de industrie is veranderd sinds hij er onderdeel van werd en waarom hij besloot dat rotary-machines een beetje Emillion-kracht nodig hadden!

Wat wilde je later worden toen je klein was?

Als kind wilde ik echt een ninja worden of een kungfumeester zoals Bruce Lee. Niet de gebruikelijke brandweerman of zoiets, en al helemaal geen politieagent!

Hoe ben je van een carrière in de muziekproductie overgestapt naar het ontwikkelen van tatoeagemachines?

Nou ja, studiospullen waren toen duur en ik wilde ze koste wat kost hebben (zonder drugs te hoeven verkopen of mensen te beroven).

Die mentaliteit bracht mij rechtstreeks naar de gevangenis, waar ik veel tekende om mijn tijd door te brengen.

Toen ik werd vrijgelaten had ik geen geld en mijn maat Nationmost, met wie ik vroeger kapper was, zei dat ik moest beginnen met tatoeëren, omdat ik dat zou kunnen. Makkelijker gezegd dan gedaan: ik begon te spelen met een oude Micky Sharpz-machine die ik van hem had geleend, maar hij hield er gewoon mee op!

Mijn maat en ik hadden geen idee wat we met die machine moesten doen, dus ik zei: "Nou, ik koop wel een nieuwe voor je"...

Nadat hij me vertelde dat het ongeveer 300 euro was, gaf ik snel toe en zei: "Laat me dan nog maar eens naar dat ding kijken.”

Ervan uitgaande dat de machine kapot was en er niets te verliezen was, begon ik de Micky Sharpz-machine onderdeel voor onderdeel uit elkaar te halen, alsof het een explosief was.

Terwijl ik dat deed kwam ik erachter dat ik deze machines waarschijnlijk zelf zou kunnen maken

En dat deed ik dus: grote aluminium frames zonder jukken, die in het begin vreselijk liepen. Vanaf dat moment begon ik de magnetiek, veerspanningen en condensatoren te begrijpen.

Ik kwam terecht in de winkel van Henk Schiffmacher, waar hij mij testte op mijn kwaliteiten.

Nadat ik een aantal vintage frames kon identificeren, wilde hij er een aantal te laten maken. Hij zei: “Blacksmith!...You make a meeeeean machiiiine! Morrison, Tygo, kom eens kijken.”

Let op: Er waren geen goede YouTube-tutorials en de enige professionele bouwers waren in het buitenland, zoals Aaron Cain, gevolgd door SobaOne, de gebroeders Ciferri, Mike Flying Irons, Juan Puente en later bekender door de LA Ink-serie Dringenberg, gevolgd door Tim Hendricks.

Welke aanpassingen vragen jouw klanten?

Ik heb honden, kindergezichten, logo's, motorclubs op coils gephotoshopt, zoveel thema's en framekleuren (die ik nooit zag toen ik net begon, en alle frames waren bedekt met patina of olie).

Frames in verschillende vormen, zoals het cijfer 7 met een Jack Daniels-thema, 16 voor de 16e Milano Tattoo Convention, 7 en 8 frames voor de 7 en 8e London Convention in de Tobacco Dock.

Een dierenmarkering van een naaimachine voor de Old Jan Born-tatoeage, een oud kruitgeweerframe, uitgedaagd door de handtekening van Fillalpando, machines die zo hard slaan dat je er blikjes mee kunt graveren en één machine die ik heb teruggekregen omdat hij sneller is dan ik ooit heb gezien: 210 slagen per seconde!

Waarom besloot je om met Silent Protest het rotary-spel te spelen?

Omdat ik gek ben! Grote bedrijven brengen al deze trucjes op de markt en artiesten die al geweldig zijn, promoten ze, tattooshops prijzen ze aan en dan zijn er geen instellingen of vereisten meer.

Tatoeëerders stellen eisen aan Faulhaber- en Maxon-motoren, maar weten niet waar ze het over hebben.

Cheyenne Hawk en Dan Kubin kijken er niet eens naar... maar worden ze gewaardeerd? Snap je dat? Toen duurde het veel te lang, want ik houd niet van rotary's maar van iron!

Kunt je ons iets vertellen over de Silent Protest-machine en wat deze zo geweldig maakt?

Mensen om mij heen zeiden dat ik met de ‘toekomst’ mee moest gaan, terwijl ze klaagden over wat er ontbrak in deze populaire rotary's: slag en kracht. Die Emillion-KRACHT!

Ik had een extra motor nodig om mijn plan uit te voeren en heb deze laten aanpassen door Allied Motion (fabrikant van de bekendste merken DC-motoren).

Ik protesteer op mijn eigen manier door het roterende spel naar een hoger niveau te tillen met een functionele (door de tatoeëerder goedgekeurde) slagaanpassing en het soort kracht dat je nergens anders zonder kabel vindt.

Maar ja, ik heb ook artiesten die alleen 3 RL-tatoeages zetten, 123 Magnum-blackouts, kleurgebruik en realisme!

Wat maakt de Minikinetic-machine zo populair?

Het minimalistische formaat, het ontwerp en het is iets nieuws met een andere aandrijving.

Als je het mij vraagt, zijn de huidige machines met een staafbeweging als deze en een zijmotor gewoon imitaties van Dan Kubin!

Welke kunstenaars werken met Emillion-machines?

Natuurlijk zijn de meesten overgestapt van iron opstellingen naar rotary opstellingen, maar hier zijn enkele kunstenaars die ik ken die ze hadden of gebruikten:

Jose Lopez, Dan Henk, Benjamin Moss, Morrison Schifmacher, Robert Hernandez, Cute Karin, Paul Acker, Miss Ariana, Costi, Gyno, Joe Capobianco, Amy Mymouse, Johnny Domus, Giacomo Russo, Tatubaby, Sara Herzdame, Onie O' Leary, Shige Yellowblaze, Brent Mcown, Boog (RIP), Gordo Letters, Jamie Ris, Antonio Todisco Macko, Rob Deut (RIP), Tattoobaby, TopBoy Gully, Cammy en Calum Stewart, Ossian, Brandon Bond, Horiyu, Yushi Takei, Bill Loika en Tim Hendriks wonnen er een op de 8e conventie van Londen.

Wat denk jij dat de volgende grote trend is op het gebied van tatoeëren?

Papiertekeningen en coilmachines, geloof het of niet!

Hoe is de tattoo-branche veranderd sinds jij erbij bent gekomen?

Eerlijk gezegd bekijk ik het met pijn in mijn hart. Online tatoeagecursussen van 2 weken? Geen originaliteit meer, maar Pinterest-kopieën, een iPad die bijna voor je tekent?

Nieuwkomers zijn op zoek naar een snelle boterham door alleen maar lijnen te trekken en noemen het 'fine line tattoos'.

Verdovende crème is tegenwoordig geen uitzondering meer, maar een geaccepteerde standaard.

Er is steeds minder respect voor de traditie, ongeschreven regels en het ambacht zelf, en iedereen is uit op invloed en Instafame.

Je zou nieuwe klanten moeten misleiden met grootlicht, polarisatiefilters en digitale filters in je online presentatie om gelijke tred te houden met de 'vervalste' portfolio's van andere kunstenaars.

Naast tatoeëren moet je ook geluid- en filmeditor zijn!

De overdaad zal zichzelf doden en velen zullen het niet redden…

Hoe een klant het proces ervaart, zal steeds belangrijker worden. Ze vragen zich af: hoe ben ik behandeld? Luistert mijn artiest naar mij? Dat is waar de beginnende, egoïstische machtszoekers zullen afhaken, omdat ze er geen zin in hebben.

Wat brengt de toekomst voor Emillion, zowel voor het bedrijf als voor de man?

Als complotdenker wil ik de elite van de Europese Smart City, het World Economic Forum, BlackRock en dergelijke verlaten en naar de tropen verhuizen.

Maar voordat ik dat allemaal doe, zal ik een soepelere rotary uitbrengen...

Hartelijk dank aan Emillion voor het delen van zijn rijke geschiedenis in de tatoeage-industrie en zijn verwachtingen en hoop voor de toekomst!

Koop de draadloze Emillion Silent Protest-machine of de hybride Minikinetic-machine in de Killer Ink-shop en volg Emillion zelf op Instagram!